Reklamknep som påverkar

Det finns en hel del knep att få en besökare i en webbshop dit man vill, till kassan vill säga – och det är något som alla e-handlare kan dra nytta av.

handla online shoppa ehandelNågot som många handlare börjat göra numera är att komplettera butiken med en webbshop där kunderna också kan handla produkterna som säljs. Men det är långt från alla webbshoppar som går med vinst samtidigt som andra bara tycks göra stora vinster på sina e-handelssatsningar, hur kommer det sig? Troligtvis har de använt sig av reklamknep som undermedvetet tilltalar konsumenten – och det är något som alla kan göra bara men vet hur man gör. Det är något som Dagens Media tipsar om hur man kan göra, och använder man deras reklamknep ska man, enligt artikelns författare, kunna få sina kunder att genomföra fler köp på sajten som de kanske inte tänkt genomföra från början. Så hur ska man lyckas med detta då? Enligt tidningen är det en hel del saker som du kan gör både i design och i hur du väljer att presentera dina varor. Nedan följer ett urval av tips:

  • Röda priser skvallrar om rea – även om det inte är rea, så vill du locka till köp är det rött du ska välja vid prissättning, men det funkar bäst på varor som män spontanköper så se till att vara noggrann med vilka prylar du märker.
  • Använd både fysisk och digital reklam – vill du få kunderna att verkligen välja din produkt före andra och dina konkurrenter bör du annonsera eller göra reklam både i fysiska världen och på nätet för att skapa en effekt.
  • Var noga med vilken font du väljer – internetshoppare är kräsna, så se till att välja en snäll font på textsnittet du väljer att använda på din sajt, forskning visar exempelvis att Arial i 12 punkter är bäst och ger mest köp.
  • Blå är en bra färg – blått lugnar köparen och ger dem harmoni vilket sedermera leder till fler köp, så satsa på blå detaljer i shopen för att öka din konvertering med upp till 30 procent. Även vitt och brunt funkar bra, men kanske inte är så roliga färger.
  • Se till att din webbplats är trygg – webshoppare vill känna sig säkra i it-miljön de handlar i, se därför till att certifiera din e-handel med exempelvis Trygg e-handel för att höja försäljningen med mellan 20-30 procent.