Komplettera butiken med en webbshop

Det finns flera sätt att ta sin affärsverksamhet in i 2000-talet, och något som är allt viktigare idag är att vara närvarande digitalt. Har du en butik kan det därför vara en bra investering att även starta en webbshop – något du kan göra ganska så enkelt faktiskt.

handla på nätet icon shoppa onlineNär du har butik och vill ta din verksamhet ett steg längre är ett smart drag att satsa på e-handel genom att starta en webbutik. Sanningen är att det nog är enklare än du tror att gör detta. Med tanke på att du redan har en butikslokal så har du säkerligen också redan ett lagerutrymme där du kan fylla på med saker som kan säljas online sen. Ett tips är dock att hålla butikernas lager separata och det kan du enkelt göra genom att märka upp varorna med olika etiketter och etiketter på rulle finns att köpa lite överallt. Men innan du öppnar upp din webbutik finns en del saker att tänka på utöver logistiken. Det är något som bland annat tidningen Driva Eget skriver om och deras främsta tips är att låta butiken kretsa kring Google då det är den största sökmotorn som svenskarna använder och att man utvärderar hur konkurrensen ser ut – är du ensam på ditt område kan du säkerligen skapa en webbshop som kommer gå med vinst. Är konkurrensen däremot benhårt på just ditt segment kan det gå lite sämre för din shop, och det är något man ska vara väl medveten om redan när man börjar.

Så får du upp försäljningen

pengar-handVissa återförsäljare menar att de inte behöver finnas online för att genera en god försäljning. Ett exempel på sådant är exempelvis IKEA som till Dagens Nyheter säger att man hellre satsar på sina varuhus framför sin e-handel och i fler än hälften av länderna som varuhusen finns i har heller ingen webbshop. Och visst går det bra för dem ändå, men är man en liten butik och inte en miljardkedja är e-handel otroligt viktig för att nå kunder och generera en vinst. Så när din webbshop väl är startad är det dags att skifta fokus och se till att generera kunder och konverteringar – alltså leda sajtens besökare att genomföra köp. Och turligt nog finns det en hel del bra knep som man kan ta till. Till exempel har InternetWorld listat en hel radda med smarta knep och knåp man kan ta till för att öka sin försäljning och följande lista är ett urval av dessa smarta tips:

  • Använd bara snygga bilder med hög upplösning på sajten och låt någon som du inte arbetar med skriva en bildtext så får du reda på vad bilden sänder ut för signaler till dina besökare.
  • Använd roliga uppmaningar istället för tråkiga felmeddelanden när något går tokigt i sökvägarna på din sajt.
  • Gör sajten personlig med personliga erbjudanden baserade på besökarens köphistorik.
  • Var tydlig i dina beskrivningar – utöka till exempel produkttexter till mer beskrivande och ha alltid tydlig information om både betalsätt, returhantering, fraktkostnader och garantier.
  • Kommunicera på mottagarens villkor och språk – riktar din shop sig till en äldre eller en yngre publik? Anpassa språket därefter.
  • Utnyttja rea-dagar i din marknadsföring – mellandagsrea i all ära men satsa även på internationella readagar såsom Black Friday och Cyber Monday vilka infaller mellan den 27 och 30 november varje år.
  • Kort leveranstid – ju snabbare du levererar desto mer köper besökaren, denne orkar inte vänta så se till att ha en bra leveransdeal med fraktbolag och komihåg att köpare gärna betalar mer för snabbare leverans än mindre och får vänta på sin vara.