Den nya trenden för onlinemarknadsföring

Anser du att du har gjort allt i din makt för att få trafik till din sajt? Har du optimerat din sajt, E-handelanvänt dig av Google AdWords, fått hjälp att ta fram en snygg företagslogga, involverat sajten på sociala medier och ordnat med klassisk reklam – men inte nått en hundraprocentig succé? Då kan konvertering vara det du behöver.

Konverteringsoptimering är det senaste när det kommer till marknadsföring online och är någonting som allt fler e-handlare och även andra webbsajter börjat använda sig av. Konverteringsoptimering kan förklaras som så att det ger dig möjligheten att läsa av din sajts besökare – vad de gör, hur du klickar och inte klickar. En konvertering sker, som ni säkert vet, när en besökare gör det du vill att den ska göra. Det kan handla om ett köp, att man skriver in sitt namn för att få nyhetsbrev eller går till en sida som har en viss information.

Konverteringsoptimering

Hur gör man då för att optimera sin konvertering? Det handlar helt enkelt om att mäta, analysera och testa sig fram för att hitta bästa möjliga vis utefter målgruppen. Bland annat kan man använda sig användarvänliga webbaserade program som har utvecklats för att läsa av hur besökaren rör musen på skärmen, vilket visar var den funderar på att ta sig och inte ta sig.

Några som har skrivit om konverteringsoptimering, och benämner det som “det nya svarta”, är internettidningen Internetworld. Så här skriver dem:

Konverteringsoptimering har gått från att inte vara särskilt uppmärksammat till att bli ett buzzword. Bara för något år sedan handlade det mesta om sociala medier, men numera är optimering, datadrivet och webbanalys i fokus.

Läs gärna mer i artikeln om du tror att konverteringsanalys kan vara någonting för dig och din sajt.